Difference between revisions of "3D визуализaция"

From Ilianko
 
(14 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
...
+
==Триизмерно зрение==
 
 
 
Човешкото зрение, включително и възприятието за дълбочина, е съвкупност от сложни процеси, чието протичане започва с придобиването на визуална информация през очите, в резултат на което мозъкът обработва получената информация, за да ѝ придаде смисъл. Едни от по-важните функции на мозъка в случая са преценката на разстоянието на даден обект от наблюдателя и дълбочинното измерение на същия този обект. Човешкият мозък използва редица сигнали и ориентири, за да определи дълбочината и разстоянията при възприетата гледка, сред които са:
 
Човешкото зрение, включително и възприятието за дълбочина, е съвкупност от сложни процеси, чието протичане започва с придобиването на визуална информация през очите, в резултат на което мозъкът обработва получената информация, за да ѝ придаде смисъл. Едни от по-важните функции на мозъка в случая са преценката на разстоянието на даден обект от наблюдателя и дълбочинното измерение на същия този обект. Човешкият мозък използва редица сигнали и ориентири, за да определи дълбочината и разстоянията при възприетата гледка, сред които са:
 
   
 
 
*фокусиране
 
*фокусиране
*Застъпване на два обекта
+
*Застъпване на два обекта, светлосянка
 
*Образуван визуален ъгъл на обект с известен размер
 
*Образуван визуален ъгъл на обект с известен размер
 
*Права (линейна, правилна) перспектива
 
*Права (линейна, правилна) перспектива
 
*Вертикална позиция
 
*Вертикална позиция
 
*Промяна в големината на отделни детайли
 
*Промяна в големината на отделни детайли
 +
*'''''стереоскопия'''''
 +
  
 
[[image:linear_pers.jpg|thumb|800px|none|right]]
 
[[image:linear_pers.jpg|thumb|800px|none|right]]
 +
  
 
http://petapixel.com/2014/02/19/super-simple-effect-makes-regular-gifs-photos-seem-three-dimensional/
 
http://petapixel.com/2014/02/19/super-simple-effect-makes-regular-gifs-photos-seem-three-dimensional/
  
[[image:focus_change.gif]]
+
[[image:focus_change.gif|none]]  
  
[[image:focus_change1.gif]]
 
  
[[image:focus_change2.gif]]
+
[[image:focus_change1.gif|none]]
  
[[image:focus_change3.gif]]
+
 
 +
[[image:focus_change2.gif|none]]
 +
 
 +
 
 +
[[image:focus_change3.gif|none]]
 +
 
 +
http://www.cns.nyu.edu/~david/courses/perception/lecturenotes/depth/depth-size.html
  
 
<!--When the subject of the GIF launches a projectile or reaches for something towards the viewer, that part of the image is allowed to cover up the white bar, and your brain immediately makes you feel like you’re watching something three-dimensional.
 
<!--When the subject of the GIF launches a projectile or reaches for something towards the viewer, that part of the image is allowed to cover up the white bar, and your brain immediately makes you feel like you’re watching something three-dimensional.
 
-->
 
-->
Стереопсис
 
  
 +
==стереоскопия==
 +
 +
Всички горепосочени ориентири, с изключение на последния, присъстват при традиционни изображения като картини, фотографски снимки и телевизия.
 +
 +
Стереоскопия е техника за подсиллване на илюзията за дълбочина на образа. Ефектът на стереоскопията се получава като две отделни избражения се прожектират за лявото и дясното око.
 +
 +
Въпреки че терминът „3D“ e повсеместно използван, важно е също така да се отбележи, че наблюдаването на двойки 2D изображения е видимо различно от показване на изображение в три пълни измерения. Най-забележимата разлика е, че при триизмерните екрани, движейки главата и очите си, човек няма да получи, така да се каже, „повече информация“ за триизмерните обекти.
  
Най-често използваната техника за триизмерно визуализиране е стереоскопия. Това техника за подсиллване на илюзията за дълбочина на образа.  
+
Холограмни или волуметрични дисплеи нямат подобно ограничение. Подобно на технологията за звуковъзпроизвеждане, при която е невъзможно пресъздаването на триизмерен звук, така, че да звучи през двойка звукоговорители, не бихме могли да наречем двойни 2D изображения „триизмерни“. Терминът „стереоскопичен“ e точният, но „по-обременителен“ термин от общоприетото название „3D“, утвърдено след десетки години неправилна употреба. Макар че повечето стереоскопични дисплеи не могат да бъдат класифицирани като триизмерни, всички триизмерни са стереоскопични, защото срещат критериите за такива.
Ефектът на стереоскопията се получава като две отделни избражения се прожектират за лявото и дясното око.  
 
  
 +
Повечето 3D дисплеи използват създадения през 1838 г. от Чарлз Уитстоун стереоскопичен метод за предаване на изображение в три измерения.
  
(Всички горепосочени ориентири, с изключение на първите два, присъстват при традиционни изображения като картини, фотографски снимки и телевизия.)
+
Необходими са следните три нива на бинокулярното зрение, за да можете да разглеждате стереоизображения:
 +
*Зрителен синтез
 +
*Едновременно възприятие
 +
*Стереопсис
  
Стереоскопията намира приложение както в снимки, така и във филмови продукции, като за двете очи са осигурени различни изображения, обединени под влиянието на стереопсис. Важно е да се отбележи, че докато всички точки от изображението са съсредоточени в една и съща равнина, без оглед на дълбочината им, фокусът не е дублиран, следователно илюзията е незавършена.
+
Тези функции се развиват още в ранното детство. При страдащи от кривогледство е нарушено развитието на стереопсис, но бинокулярното зрение може да бъде подобрено чрез медикаменти. Стереоскопичната проницателност на един човек определя минималното несъответствие, което може да бъде възприето от него. Счита се, че приблизително 12% от хората не могат да виждат правилно 3D изображения, най-вече заради заболявания.Според друг експеримент, близо 30% от хората имат много слабо стереоскопично зрение. Това обезсилва или значително намалява дълбочинния ефект при тях.
  
Има два стереоскопични ефекта, които са необикновени за човешкото око: първо, несъответствието между конвергенцията и акомодацията, причинено от разликата между позицията на обект спрямо екрана и източника на светлина, и второ, възможно разминаване (несъответствие) на образите, причинено от несъвършено отделяне на изображенията по някакъв начин.
 
  
Въпреки че терминът „3D“ e повсеместно използван, важно е също така да се отбележи, че наблюдаването на двойки 2D изображения е видимо различно от показване на изображение в три пълни измерения. Най-забележимата разлика е, че при триизмерните екрани, движейки главата и очите си, човек няма да получи, така да се каже, „повече информация“ за триизмерните обекти. Холограмни или волуметрични дисплеи нямат подобно ограничение. Подобно на технологията за звуковъзпроизвеждане, при която е невъзможно пресъздаването на триизмерен звук, така, че да звучи през двойка звукоговорители, не бихме могли да наречем двойни 2D изображения „триизмерни“. Терминът „стереоскопичен“ e точният, но „по-обременителен“ термин от общоприетото название „3D“, утвърдено след десетки години неправилна употреба. Макар че повечето стереоскопични дисплеи не могат да бъдат класифицирани като триизмерни, всички триизмерни са стереоскопични, защото срещат критериите за такива.
+
==Генериране на анаглифно избражение==
  
Повечето 3D дисплеи използват създадения през 1838 г. от Чарлз Уитстоун стереоскопичен метод за предаване на изображение в три измерения.[2] Уитстоун използвал стереоскопа си с рисунки, защото по това време още не е била открита фотографията. Ето какво казва самият той[3]:
+
При цветни избражения:
Огледалният стереоскоп на Уитстоун
+
*от лявото изображение се взема информацията за червения цвят
 +
*от дясното за синия и зеления
 +
*генерира се нова избражение
  
 +
https://www.youtube.com/watch?v=BHPKf_Hj1GA
 +
http://www.3dtv.at/knowhow/anaglyphcomparison_en.aspx, http://tipstrickshowtos.blogspot.com/2010/06/how-to-create-anaglyph-3d-images-using.html
  
„ С илюстративни цели съм използвал само контурни фигури. Ако бях използвал сенки или оцветяване, на някого би могло да му хрумне, че ефектът е частичен или цялостен поради една или друга причина, докато по този начин няма място за съмнение, че той се дължи на едновременното възприемане на две монокулярни проекции, по една на всяка ретина. Ако се изисква изобразяването на обекти, които имат значителни прилики с реалните, сенки или оцветяване могат да бъдат използвани за подсилване на ефекта. С малко старание един художник ще може да нарисува и оцвети две компонентни рисунки, които да представи на някого и в резултат да постигне перфектна идентичност с реалния обект. Цветя, кристали, бюстове, вази, инструменти и др. могат да бъдат представени по този начин, за да изглеждат като истински. “
+
<code><pre>
 +
left = imread("shrimp_left.jpg");
 +
right = imread("shrimp_right.jpg");
  
 +
left(:,:,2:3) = 0;
 +
right(:,:,1) = 0;
 +
 +
anaglyph = left + right;
 +
imshow(anaglyph);
 +
</pre></code>
  
Стереоскопията е използвана при фотограметията и също така за забавление. Тя е полезна при преглеждането на изображения, извадени от големи многоизмерни набори от данни. Ранен патент за 3D изобразяване в кината и по телевизията принадлежи на румънския физик Теодор Йонеско и е издаден през 1936 г. Модерната индустриална триизмерна фотография си служи с 3D скенери, които откриват и записват триизмерна информация. Триизмерната информация може да бъде реконструирана от две изображения (ляво и дясно) посредством компютър и чрез „кореспонденция“ на пикселите.
+
== ==
Визуални изисквания
+
Видове екрани
 +
- anaglyph
 +
- ochila
 +
  - aktivni
 +
  - pasivni
 +
- bez ochila
  
Необходими са следните три нива на бинокулярното зрение, за да можете да разглеждате стереоизображения:
+
==Задачи==
 +
Да се тества с различни входни данни
  
    Зрителен синтез
+
https://www.flickr.com/groups/anaglyph/pool/tags/finepixreal3dw1/page6/
    Едновременно възприятие
 
    Стереопсис
 
  
Тези функции се развиват още в ранното детство. При страдащи от кривогледство е нарушено развитието на стереопсис, но бинокулярното зрение може да бъде подобрено чрез медикаменти. Стереоскопичната проницателност на един човек определя минималното несъответствие, което може да бъде възприето от него. Счита се, че приблизително 12% от хората не могат да виждат правилно 3D изображения, най-вече заради заболявания.[4] Според друг експеримент, близо 30% от хората имат много слабо стереоскопично зрение. Това обезсилва или значително намалява дълбочинния ефект при тях.
+
http://www.youtube.com/watch?v=3m7t0eNg5Z8

Latest revision as of 06:41, 5 November 2014

Триизмерно зрение

Човешкото зрение, включително и възприятието за дълбочина, е съвкупност от сложни процеси, чието протичане започва с придобиването на визуална информация през очите, в резултат на което мозъкът обработва получената информация, за да ѝ придаде смисъл. Едни от по-важните функции на мозъка в случая са преценката на разстоянието на даден обект от наблюдателя и дълбочинното измерение на същия този обект. Човешкият мозък използва редица сигнали и ориентири, за да определи дълбочината и разстоянията при възприетата гледка, сред които са:

  • фокусиране
  • Застъпване на два обекта, светлосянка
  • Образуван визуален ъгъл на обект с известен размер
  • Права (линейна, правилна) перспектива
  • Вертикална позиция
  • Промяна в големината на отделни детайли
  • стереоскопия


Linear pers.jpg


http://petapixel.com/2014/02/19/super-simple-effect-makes-regular-gifs-photos-seem-three-dimensional/

Focus change.gif


Focus change1.gif


Focus change2.gif


Focus change3.gif

http://www.cns.nyu.edu/~david/courses/perception/lecturenotes/depth/depth-size.html


стереоскопия

Всички горепосочени ориентири, с изключение на последния, присъстват при традиционни изображения като картини, фотографски снимки и телевизия.

Стереоскопия е техника за подсиллване на илюзията за дълбочина на образа. Ефектът на стереоскопията се получава като две отделни избражения се прожектират за лявото и дясното око.

Въпреки че терминът „3D“ e повсеместно използван, важно е също така да се отбележи, че наблюдаването на двойки 2D изображения е видимо различно от показване на изображение в три пълни измерения. Най-забележимата разлика е, че при триизмерните екрани, движейки главата и очите си, човек няма да получи, така да се каже, „повече информация“ за триизмерните обекти.

Холограмни или волуметрични дисплеи нямат подобно ограничение. Подобно на технологията за звуковъзпроизвеждане, при която е невъзможно пресъздаването на триизмерен звук, така, че да звучи през двойка звукоговорители, не бихме могли да наречем двойни 2D изображения „триизмерни“. Терминът „стереоскопичен“ e точният, но „по-обременителен“ термин от общоприетото название „3D“, утвърдено след десетки години неправилна употреба. Макар че повечето стереоскопични дисплеи не могат да бъдат класифицирани като триизмерни, всички триизмерни са стереоскопични, защото срещат критериите за такива.

Повечето 3D дисплеи използват създадения през 1838 г. от Чарлз Уитстоун стереоскопичен метод за предаване на изображение в три измерения.

Необходими са следните три нива на бинокулярното зрение, за да можете да разглеждате стереоизображения:

  • Зрителен синтез
  • Едновременно възприятие
  • Стереопсис

Тези функции се развиват още в ранното детство. При страдащи от кривогледство е нарушено развитието на стереопсис, но бинокулярното зрение може да бъде подобрено чрез медикаменти. Стереоскопичната проницателност на един човек определя минималното несъответствие, което може да бъде възприето от него. Счита се, че приблизително 12% от хората не могат да виждат правилно 3D изображения, най-вече заради заболявания.Според друг експеримент, близо 30% от хората имат много слабо стереоскопично зрение. Това обезсилва или значително намалява дълбочинния ефект при тях.


Генериране на анаглифно избражение

При цветни избражения:

  • от лявото изображение се взема информацията за червения цвят
  • от дясното за синия и зеления
  • генерира се нова избражение

https://www.youtube.com/watch?v=BHPKf_Hj1GA http://www.3dtv.at/knowhow/anaglyphcomparison_en.aspx, http://tipstrickshowtos.blogspot.com/2010/06/how-to-create-anaglyph-3d-images-using.html

 left = imread("shrimp_left.jpg");
 right = imread("shrimp_right.jpg");

 left(:,:,2:3) = 0;
 right(:,:,1) = 0;
 
 anaglyph = left + right;
 imshow(anaglyph);

Видове екрани - anaglyph - ochila

 - aktivni
 - pasivni

- bez ochila

Задачи

Да се тества с различни входни данни

https://www.flickr.com/groups/anaglyph/pool/tags/finepixreal3dw1/page6/

http://www.youtube.com/watch?v=3m7t0eNg5Z8